onsdag den 9. april 2014

”Jeg vil være forfatter” – forlagsjagten og følgebrev

Så du har skrevet dit mesterværk, rettet på det i en uendelighed og fået gode tilbagemeldinger fra dine testlæsere og nu … nu er det tid til at præsentere det for resten af verden. Og det betyder, at du skal på forlagsjagt!

Forlagsjagten
Måske ved du allerede, hvilket forlag der skal modtage din historie. Hvis du er i tvivl, må du ud og snuse lidt rundt på forlagenes hjemmesider for at se, hvad de egentlig udgiver. Måske har du læst bøger i samme genre som din – forlagene til disse bøger kunne sikkert være interessante at kigge på.

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, er forlagene ikke ens. Før du sender manuskriptet af sted, er det en god ide at bruge nogle minutter på at tjekke forlagets krav ud. Visse forlag vil kun have manuskripterne på papir, andre vil have dem tilsendt pr. mail. Og der er faktisk forlag, som ikke ønsker at modtage manuskripter i det hele taget.

Følgebrevet
Inden du smider den tykke konvolut i postkassen eller trykker ”Send” i din mailboks, skal du huske følgebrevet.

Følgebrevet er en kort præsentation af dig og din historie og giver forlaget et hurtigt overblik over, hvad de har fået imellem hænderne (roman til voksne, billedbog, fantasy …).

Jeg må indrømme, at jeg altid har syntes, følgebreve var svære at skrive. Nærmest som en jobansøgning. Og jeg har i mine unge dage fået et manus lige tilbage i hovedet, fordi forlaget – ud fra følgebrevet gætter jeg på – troede, jeg havde sendt til flere forlag på en gang. Det havde jeg så ikke, men min pointe er: Gør dig umage med følgebrevet.

Jeg har heller ikke skrevet et følgebrev i årevis, så tjek endelig andre forfattersider ud for at få inspiration til dit følgebrev.

Om din historie kan du oplyse genre, målgruppe og fortælle om ideen.
Om dig selv kan du fortælle, hvor gammel du er, hvad du laver til dagligt, hvor længe du har skrevet, og om du har taget kurser, samt tidligere udgivelser.

Og husk naturligvis dine kontaktoplysninger!

En eller to eller flere …
Du har sendt dit manus af sted til et forlag og har fået en kvittering, hvor forlaget fortæller, at de vil vende tilbage inden for 8-12 uger eller x antal måneder. Jeg er ked af at sige det, men min erfaring – og andres – siger, at det oftest tager længere tid at få svar.

Ventetid er en del af branchen, og man skal være i besiddelse af stor tålmodighed.

For mange år siden, da jeg læste bøger om at skrive, blev der nævnt, at man skulle vente mindst tre måneder, før man henvendte sig til forlaget for at høre nyt. Jeg tror stadig, denne uofficielle regel gælder. Den giver i hvert fald forlaget mulighed for at have gravet sig så langt ned i bunkerne med manuskriptet, at de måske er nået til dit.

Men når man nu skal vente så længe … hvorfor så ikke sende samme historie til flere forlag på en gang? Og spare lidt tid?

Det kan man naturligvis, men der er forskellige meninger om den sag.

Jeg kan se sagen fra begge sider. Forfattere kan komme til at vente ulideligt længe på at få hevet en udgivelses i hus, hvis de første fire forlag siger nej – og hver bruger 3-4 måneder på et afslag. Og forlagene risikerer at bruge tid på at vurdere et manus – kun for at få besked fra forfatteren om, at bogen er afsat til anden side.

Nogle forlag er muligvis ligeglade med, at forfatteren sender til flere. Men andre forlag er ikke, og du risikerer at gøre et dårligt indtryk på dem.

Afgør med dig selv, hvad du finder fair og hvad du kan leve med. Og det gælder også de mulige negative konsekvenser.


Når du er klar, er der ikke andet at gøre end at sende manus af sted og krydse fingre.
(Og bruge ventetiden på at skrive på dit næste mesterværk!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar