lørdag den 18. maj 2013

Drengelitteraturprisen 2013 - jeg deltager

Jeg er næsten færdig med mit bidrag til drengelittraturkonkurrencen. Jeg mangler bare at få respons tilbage fra en af mine betalæsere - hun er så god til at spotte, hvis et ord bruges for mange gange tæt på hinanden - og så skal den vist bare sendes af sted.

Det er en gysernovelle, og jeg er blevet ganske godt tilfreds. Da jeg startede med at skrive for alvor, var det gysernoveller, jeg skrev, så det er lidt som at vende "tilbage til rødderne".

Om jeg er god til at lave et gys ... det ved jeg ikke. Jeg er nok mere "hygge-gyset", vil jeg tro.

Man kan læse mere om konkurrencen på Kulturstyrelsens hjemmeside, men kort fortalt skal man skrive en kort novelle, der taler til drengene, så de ikke holder op med at læse på 4-7. klassetrin. En svær opgave uden tvivl. Børn i dag har så mange muligheder. Det er ikke som i min barndom, hvor vi børn måtte gå i skole med træsko foret med halm, og hvor vi brugte ferierne på marken ... eller, hvordan var det nu det var? Nå jo! Der var intet internet, spillekonsoller var ikke normalt, og det eneste program til børn var "Fjernsyn for dig".

Der er mange muligheder i dag, så jeg forstår egentlig godt, hvis bogen hurtigt bliver glemt. Børn har også en masse, de skal nå, så det med at sætte sig ned og slappe af med en bog ... Det er nu en skam, for bøger kan virkelig give en masse gode oplevelser.

Nå, sidespor :o)

Vinderen i 2011 var Michael Kamp, en forfatter der også udgiver på forlaget Tellerup, så vi er "i stald sammen". Det føles lidt, som om jeg har halvpart i ham og hans sejr, bare fordi han er en Tellerup-forfatter ;o)
Han vandt med novellen "Telefonfis", og da Michael er horrorforfatter, kan man nok gætte, hvad genren er.

Vinderen i 2012 - okay, den ene, det var faktisk en delt førsteplads - var Anika Eibe, som er en af mine skrivebuddies og rejsekammerat til bogforum og andre bogmesser. Hun skrev den spændende historiske novelle "Colosseum". Og da jeg kender hende, så har jeg da også halvpart i den sejr ;oP

Begge noveller og mange flere kan læses i Tellerups "Historier til drenge".

Det bliver spændende at se, hvordan drengelitteraturprisen 2013 ender :o)

2 kommentarer:

  1. Så må du jo bare se at få helpart i sejren i år, Pernille. :-)
    Og så må jeg vist også snart hellere se at komme i gang, deadlinen er jo lige rundt om hjørnet. :-)
    Jeg krydser fingre for dig! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps, vi får se om jeg får helpart eller delpart i sejren i år. Ligegyldigt hvad vil det da være en god sejr! ;oP

      Slet