fredag den 8. maj 2015

Skrivetip: Skab din hovedperson

Personer vs. Handling
Så … hvordan opbygger man gode Personer til at vandre rundt i ens fiktive indre miljø?

Godt spørgsmål. Jeg er knap nok sikker på, jeg ved hvordan, men lad mig prøve at komme med nogle tips.

En ide kan starte på forskellige måder. Den KAN jo faktisk starte med, at man pludselig har besøg af en Person, som er så interessant, at man gerne vil skrive om dem. Så allerede der ved man noget om Personen, for … hvorfor skulle man have lyst til at skrive om dem, hvis ikke der var noget, som satte gang i ens fantasi?

Andre gange er det mere historien i sig selv, der skaber behovet for en Person, som man så skal ud og kigge efter.

For mit eget vedkommende tror jeg oftest, at mine ideer starter med Historien frem for Personen. Fx ”Pige ønsker sig drømmeprinsen i fødselsdagsgave” (Mission: Drømmeprins), ”Pige er blevet myrdet og vil have Dreng til at finde ud af hvem der gjorde det” (For foden af trappen), ”Dreng drømmer om forsvundet Pige” (I Pandoras æske).

Andre gange kommer Personen og Handlingen nærmest hånd i hånd. Kassie fra Blodets Bånd-serien kom ikke svansende fiks og færdig, men hun hviskede mig i øret, og hendes stemme som fortalte, at hun ikke havde planer om at leve evigt, var med til at skabe hende som Person.

Hvad har du brug for?
Når mine ideer starter med Handlingen, tager jeg – nok ubevidst – udgangspunkt i, hvilket behov jeg har. Ens Personer påvirker Handlingen, og Handlingen påvirker Personerne. Hvis jeg har brug for en, der kan ”sparke røv” nærmest fra side 1, skal jeg måske ikke vælge en personlighed, som hellere vil krybe ned under gulvbrædderne end at sige noget højt i en større gruppe af mennesker.

Man må fornemme, hvad man har behov for. Hvilke tanker og følelser skal Personen have om sig selv? Hvilken personlighed vil få Personen til at reagere på den rigtige måde i vigtige scener? Scener som fører Handlingen videre?

Forfattere skriver på forskellige måder. Nogen ønsker ikke at vide, hvor historien skal ende, så de kaster sig ud i historien sammen med Personen og ser, hvordan det hele udvikler sig. Jeg vil så gerne vide, hvor jeg er på vej hen, og det påvirker min måde at planlægge og skrive på.

Når skakbrikken skal flyttes …
At skrive er lidt som at spille skak (hvilket jeg ikke gør, men jeg vil da tro, at det er sådan). Man må forudse sine træk. Hvis man flytter en brik på en bestemt måde … så vil trækket påvirke ens muligheder fremover. Og man kan ikke pludselig springe mange træk tilbage for at lave et om – ikke hvis det har store konsekvenser for historien. I så fald skal man nok acceptere omskrivning.

Det gælder både Handling og Personer.

Forskellige personlighedstyper giver forskellige muligheder på spillepladen ligesom skakbrikkerne. Nogle kan kun bevæge sig diagonalt på brættet, andre må tage to skridt frem og et til siden – her taler jeg altså om skakbrikkerne, men det samme gør sig gældende med Personerne. En Bonde kan altså ikke bevæge sig som en Dronning.

Følg Personens regler
I min vampyrserie ”Blodets Bånd” har jeg en del seje karakterer. De er lidt mere badass, fordi de er vampyrer og har oplevet mere end andre. Altså har jeg nogle muligheder med dem, som jeg ikke har med Menneskelig Teenagedreng (som i det her tilfælde hedder Leo).

Leo er en fin fyr. Sjov og omsorgsfuld og bestemt ikke fej, men han ER altså menneskelig, og når han pludselig befinder sig i en verden, hvor han er omgivet af væsner, som er hurtigere og stærkere – og i flere tilfælde – mere ondskabsfulde end ham … man kan ikke forvente, at Leo sparker røv på samme måde som vampyrerne Kassie, Anastasia og Viking.

Man må ganske enkelt følge reglerne for den Person man har skabt. Det betyder ikke, at Personerne ikke kan ændre sig, men man skal gøre det troværdigt. Det betyder heller ikke, at Personerne ikke kan indeholde ”modsætninger”. Den Stille Pige kan jo sagtens være den med den groveste humor, og Den Store Stærke Fyr er måske den, som sætter sig ned og græder i en krisesituation.

Personens ”stemme”
Prøv at forestille dig, hvordan din persons indre stemme er. Hvordan tænker og føler de? Hvad er deres kerne? Hvad er deres motivation?

Da jeg gik i gang med Blodets Bånd serien vidste jeg, at jeg skulle have en familie af kvindelige vampyrer, men hvor mange og hvordan skulle de være som Personer? Til at begynde med vidste jeg endnu ikke så meget om den overordnede historie at jeg anede, hvor mange jeg ville få behov for, så jeg måtte vælge og endte med Hovedpersonen Kassie og hendes tre søstre (og så måtte jeg bare krydse fingre for at der ikke var for mange eller for få).

Da jeg ret tidligt i historien præsenterede både Kassie og de tre søstre for læseren, tænkte jeg, at jeg hellere måtte gøre dem forskellige for at lette adskillelsen af dem i læserens hoved.

Det resulterede i moderlige og alvorlige Bess, drømmende, kunstneriske og lidt flyvske Wendy og festglade og humoristiske Anastasia. Det er ganske få ord til at beskrive dem, men det giver noget at fokusere på, når man lader dem handle og tale. Anastasia endte med at få en synsvinkel, og hun er sjov, men også benhård når det er nødvendigt. Efterhånden som historien skrider frem, bliver situationen mere alvorlig, men Anastasia mister ikke sin humoristiske tone – den bliver bare en anelse mere dyster.

Anastasia har en humoristisk tone, mens fx Junior er meget sanselig og næsten poetisk i sin oplevelse af omgivelserne. Deres grundlæggende personlighed farver deres måde at fortæller på.

Personens bagage
Vi bærer alle sammen rundt på noget bagage. For nogle er det bare en lille rygsæk og andre har en monster-kuffert på slæb.

Din Person behøver ikke at have en traumatisk barndom, men vær klar over om vedkommende slæber rundt på noget, som påvirker dem i særlig grad her og nu – i deres historie som du vil fortælle. Har du BRUG for at de har en bagage?

Gennemsnitlig Almindelig Pige har måske ikke noget særligt at bære på, men det kan jo også være at hendes mor døde, da hun var lille eller hun blev mobbet.

Luna i ”I månens skygge” mistede sin far til familie-forbandelsen, og det har påvirket hende og fået hende til at tage nogle valg omkring sit liv og fremtid. Kassie kan ikke huske sin fortid som menneske, men selvom hun måske ikke kender vægten af sin bagage … så er den der jo. Den påvirker hende og får hende til at handle på bestemte måder.

Kend din Persons bagage. Du kan også bruge den imod dem. Jeg brugte Bess’ til at sætte hende ud af spillet på, da jeg var nødt til at reducere Kassies allierede.

Når Personerne vil bestemme
I de fleste tilfælde føler jeg, at det er mig som bestemmer og former Personerne som jeg vil have dem. Men det er sket, at jeg har måttet makke ret.

Menneskelige Leo – ham den søde, flinke fyr … min oprindelige tanke for ham var, at han skulle være bare en anelse mere badass. Ikke vampyr-badass, men trods alt menneskelig-badass.

Jeg nåede så aldrig i nærheden af at få ham til at agere sådan. Fra det øjeblik han mødte Kassie, vidste han, at han ville have hende, og han spillede ingen spil med hende. Her var ikke noget med at være ”varm og kold” og skifte mening. Og han var heller ikke ”hård” i sin personlighed.

Leo insisterede på at være en Sød Fyr og det havde indflydelse på hele serien. Havde han været mere hård, ville det have ændret på nogle ting, men jeg er faktisk glad for, at han insisterede på at være den han er. Der er så mange badass-typer i BB-serien, så for mig var det rart og forfriskende at have Leo som han var. Og hans kamp og udvikling var interessant at følge.

Så nogle gange bør man måske bare lytte til Personen og ikke forsøge at gøre en Bonde til en Konge. I en historie kan den lille brik gøre den største forskel.

Kort og Godt
For at opsummere:

Hvilken type Person har du brug for? (Skal Hun kaste sig direkte ud i problemløsningen uden at blinke eller skal Hun lige modne og vokse med opgaven først?).

Kend din Persons:
  • stemme (”Livet er skønt!”/”Åh, fuck you, life!”).
  • motivation (”Jeg vil beskytte min familie!”/”Jeg vil finde morderen”)
  • bagage

Følg Personens regler – og hvis du afviger fra, hvad læseren forventer: Så gør det troværdigt.
  
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar