Jeg har vist tidligere nævnt, at det at skrive er ret privat. Man øser en masse af sig selv ud på siderne, blotter dele af sig selv og kan så bare håbe, at man ikke bliver såret på den ene eller den anden måde.
Forfattere efterlader stumper af sig selv i teksterne. Tanker,
de engang har haft. Følelser, de har mærket. Måske er der brudstykker af
rigtige oplevelser. Men samtidig er det at skrive også et spørgsmål om at forestille sig.
Forestille sig, hvordan det er at være denne person og at
opleve disse ting. Skabe personer, som slet ikke er, som man selv er, men som
måske har en streng af ens egen personlighed. Og den streng må man så
spille ekstra hårdt på.
Man kan ikke sætte lighedstegn mellem en forfatters tekst og så forfatteren selv. Jeg kender en forfatter, der havde en sexscene i sin historie, hvortil hendes mor bemærkede, at hun måske skulle være forsigtig med at udstille sine egne præferencer. Altså, kom nu! Nogle gange har de fiktive karakterer sex, men det er ikke ensbetydende med, at forfatteren inviterer læseren ind i deres egne soveværelser!
På Bogforum blev jeg stillet et rigtigt godt spørgsmål, nemlig: Hvorvidt jeg bruger min
egen personlighed, når jeg skriver, og hvordan jeg får den ind i bøgerne. Svaret
på det spørgsmål vender jeg tilbage til.
Da jeg var på fantasymessen, var der en som sagde, at hun troede, jeg ville være som
Anastasia fra Blodets Bånd-serien. En femme fatale.
Hmmm … (undskyld mig lige, mens jeg griner småhysterisk).
Okay, alle, der har mødt mig i virkeligheden, vil nok
karakteriserer mig som ”sød og stille”. Det er også sandt. Jeg er den
tilbageholdende type, som egentlig ikke har behov for at sige en hel masse. Det
er den ene side af mig. Den som de fleste mennesker får at se.
Jeg faldt over denne anmeldelse af ”For foden af trappen”,
hvor skribenten omtaler mig på følgende måde:
”Pernille Eybye er én af de
danske forfattere der virkelig har overrasket mig positivt de seneste år. Hun
ser jo ikke ud af meget, når man møder hende, men hun er så bund sød og rolig
at man tænker at hun umuligt kan gemme på noget mere dystert end en blomstereng
og en enhjørning. Og dog.”
For se, hun rammer jo hovedet på sømmet der.
Jeg er andet end ”stille
og sød” og ”blomstereng og enhjørning”. Bag det stille ydre (eller småkedelige
omslag?) gemmer der sig noget mere. Den del som Fantasymessen-kvinden
forventede at opleve. En af de strenge, som jeg bruger allermest, når jeg
skriver, og som afspejler en del af min personlighed, som kun de færreste får
at se.
Humoren.
Humoren er til stede i alle mine bøger. I nogle får den
ekstra gas, som for eksempel i ”Sol, sommer og scorereplikker” og ”Mission:
Drømmeprins”. I de andre bøger er der for det meste en person, som ender som ”talerøret”
for den del af mig.
Det er ret underholdende, at folk ikke tror, jeg kan
indeholde den del. Ikke sådan en ”sød og stille” en. Jeg føler mig meget
heldig, at jeg kan skrive, for derigennem får jeg afløb for noget, som ellers
kun de udvalgte få kommer til at opleve.
Man skal ikke tro på alt, hvad man læser. Romaner er fiktion,
og forfattere lader som om.
Men nogle gange ser man mere af sandheden, end man skulle
tro.
Ååååh, du har fundet min blog og min anmeldelse. <3 Føler mig helt stolt nu. Hæhæ.
SvarSletSom du jo så allerede ved, elsker jeg flere af dine bøger, men jeg tror det især kom bag på mig at du også kunne skrive de mere dystre sider så godt som du gjorde, især i "For foden af trappen" og "Pandoras æske". Men som man siger, man skal ikke dømme en bog på dens cover. Det gælder vel også forfatteren. ;)
Hej Eeyorenyk
SletDet er altid dejligt at kunne overraske positivt - også når det handler om at kunne skrive dystert, selvom man mere udstråler blomstereng.
Bøger og forfattere kan overraske positivt på trods af omslaget ;o)
Og det glæder mig at du elsker flere af mine bøger. Yeah!