mandag den 7. januar 2013

Brainstorm - på et ubelejligt tidspunkt

Der er flere forfattere, som anbefaler, at man tænker på sin roman, lige før man skal sove. Den afslappede tilstand man er i, skulle efter sigende lette adgangen til underbevidstheden.

Jeg tror, det er sandt. Jeg har ofte oplevet et mylder af tanker og ideer, når jeg ellers var gået i seng for at sove. Det er jo fantastisk, men nogle gange kan timingen godt være bedre.

I går var jeg på arbejde og var først hjemme omkring kl. 23. Jeg var slet ikke træt, så klokken var over midnat, før jeg gik i seng. Og senere endnu før jeg prøvede at falde i søvn.

Lysvågen.

Det ville blive svært nok at falde i søvn som det var, og så var det, at min hjerne begyndte at tænkte på næste bog i Blodets Bånd-serien. Der sker nogle ting i bind 6, som har betydning for bind 7. Den får nok en lidt anden ramme end de forgående bøger, og jeg har været spændt (og nervøs) for, om jeg kan få bindet til at fungere.

Jeg er ret tæt på at afslutte bind 6 - minus redigering og korrekturlæsning - så det er snart på tide at få lavet en sceneoversigt over næste bog. Og natten til mandag mente BB-crewet, at det da lige var tidspunktet.

Ulempen ved brainstorm, lige før man skal sove, er at man risikerer at blive lettere "høj". Høj på ideerne og tankerne og følelsen af, at stumperne begynder at samle sig. Og man risikerer næste morgen at have glemt alle ideerne og tankerne.

Så da klokken nok var omkring halv to, fandt jeg computeren frem og forsøgte at få skrevet mine ideer ned. Efterfølgende var jeg stadig lysvågen og endte med at glo fjernsyn et stykke tid.

Tror klokken var halv fire eller fire, før jeg igen prøvede at falde i søvn. At jeg kunne sove til kl. 9 hjalp ikke ret meget. Det var stadig alt, alt for tidligt.

Nu håber jeg bare, at min natlige brainstorm faktisk fører noget med sig og hjælper mig videre med sceneoversigten.

Hele dagen har jeg haft på repeat: "Sikke en fest vi har haft nu i nat! Åh, ja, åh, ja, åh!"

Åh, ja ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar